Інструменти адаптації екосистеми штучного інтелекту в Україні до стандартів Європейського Союзу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.37772/2309-9275-2024-1(22)-2

Ключові слова:

галузь штучного інтелекту, Дорожня карта штучного інтелекту, екосистема штучного інтелекту в Україні, Закон ЄС про штучний інтелект, імплементація стандартів ЄС щодо штучного інтелекту

Анотація

Стаття присвячена питанням підготовки галузі штучного інтелекту в Україні до імплементації стандартів ЄС. Автор розглядає шість інструментів, перелічених в Дорожній карті з регулювання штучного інтелекту в Україні 2023 р., та оцінює перспективи їхнього застосування по відношенню до української екосистеми штучного інтелекту. Їхня роль полягає в тому, щоб створити належні умови для забезпечення в майбутньому ефективного виконання Закону ЄС про штучний інтелект. Дослідження показує, які допоміжні засоби можна використати для того, щоб гармонізація системи українського законодавства супроводжувалась вдосконаленням екосистеми штучного інтелекту. Розглянуті інструменти адаптації так само сприяють активному розвитку галузі. Порушена тематика має відношення до реалізації науково-технічного та соціально-економічного потенціалу сфери інформаційних та комунікаційних технологій України. У статті охарактеризована значущість регуляторних пісочниць, а також описових методологій для перевірки технологій та систем штучного інтелекту. Визначені завдання маркування вхідних даних для машинного навчання та вихідних даних для генеративного штучного інтелекту, а також маркування самих систем штучного інтелекту. Автор пояснює, як атипові акти у розумінні правової системи ЄС – білі книги та кодекси поведінки – використовуються для адаптації. Наведені приклади матеріалів довідкового характеру та рекомендацій для розвитку галузі відповідно до стандартів Закону ЄС про штучний інтелект. Автор узагальнює роль кожного з інструментів та пропонує розширити перелік Дорожньої карти за рахунок програмного забезпечення для розробок та введення навчальних курсів зі штучного інтелекту. Дослідження сприяє проведенню публічних дискусій щодо того, чи потрібна Україні стратегія штучного інтелекту поряд з урядовою концепцією. Наведені приклади впровадження досліджуваних інструментів у таких державах-лідерах галузі, як Великобританія, Канада, Сінгапур, США, Японія. Крім того, продемонстровані міжнародні ініціативи в рамках G7 (Керівні принципи, які рекомендовані до реалізації організаціями в ЄС) та Ради Європи (HUDERIA).

Посилання

Armstrong, H., Gorst, C., Rae, J., Nesta, & Mark Bunting. (2019). Renewing regulation: 'Anticipatory regulation' in an age of disruption. https://media.nesta.org.uk/documents/Renewing_regulation_v3.pdf

Artificial Intelligence Act. (n.d.). AI Act Explorer. Artificial Intelligence Act. https://artificialintelligenceact.eu/ai-act-explorer/

Association of Southeast Asian Nations. (2023). ASEAN Guide on AI Governance and Ethics. https://asean.org/wp-content/uploads/2024/02/ASEAN-Guide-on-AI-Governance-and-Ethics_beautified_201223_v2.pdf

Biecek, P., Kozak, A. (2022). The Hitchhiker's Guide to Responsible Machine Learning: Interpretable and EXPlainable Artificial Intelligence with Examples in R. Scientific Foundation SmarterPoland.pl.

Calantic Digital Solutions. (n.d.). The Complete Guide to Artificial Intelligence in Radiology. https://www.calantic.com/en/guide-artificial-intelligence-radiology

Council of Europe's Committee on Artificial Intelligence. (2022). Outline of HUDERIA risk and impact assessment methodology. https://rm.coe.int/cai-bu-2022-03-outline-of-huderia-risk-and-impact-assessment-methodolo/1680a81e14

CYEN Cybersecurity. (2024, April 9). European AI regulatory sandboxes - Myth or Reality? with Katerina Yordanova, KULeuven [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=aMhnx1iMpyY&pp=ygUnYWkgcmVndWxhdHJveSBzYW5kYm94ZXMgbXl0aCBvciByZWFsaXR5

European Commission. (n.d.). White Paper on Artificial Intelligence: a European approach to excellence and trust. https://commission.europa.eu/publications/white-paper-artificial-intelligence-european-approach-excellence-and-trust_en

Felländer, A., Rebane, J., Larsson, S., Wiggberg, M. & Heintz, F. (2022). Achieving a Data-Driven Risk Assessment Methodology for Ethical AI. Digital Society, 1 -27 (article 13). https://doi.org/10.1007/s44206-022-00016-0

Government of Canada, Public Services and Procurement Canada, Integrated Services Branch, Government Information Services, Publishing and Depository Services. (2024). Guide on the use of Generative AI. Information archived on the Web. https://publications.gc.ca/collections/collection_2024/sct-tbs/BT48-37-2024-eng.pdf

Hachkevych A. (2024a). Hiroshima AI Process. Analytical and Comparative Jurisprudence, 3, 574–583. https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.03.98

Hachkevych A. (2024b). Organizational and Legal Support for the Introduction of Artificial Intelligence in Singapore. Analytical and Comparative Jurisprudence, 2, 418–428. https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.02.71

Hachkevych A. (2024c). Sphere of AI in the Japanese Soft Law Acts. Part 1: Overview of Sources and Tendencies. European Perspectives, 2, 232–243. http://dx.doi.org/10.32782/ep.2024.2.36

Holistic AI. (n.d.). EU AI Act Risk Calculator - your first step to compliance. https://www.holisticai.com/eu-ai-act-risk-calculator?__hstc=240952284.d51549284eaf100f9a16fd2826e88b8d.1717231754366.1717231754366.1717231754366.1&__hssc=240952 284.7.1717231754366&__hsfp=1349035678

Ingvar, Å., Oloruntoba, A., Sashindranath, M., Miller, R., Soyer, HP, Guitera, P., Caccetta, T., Shumack, S., Abbott, L., Arnold, C., Lawn, C., Button-Sloan, A., Janda, M. & Mar, V. (2024). Minimum labeling requirements for dermatology artificial intelligence-based Software as Medical Device (SaMD): A consensus statement. Australas J Dermatol, 65(4), e21–e29. https://doi.org/10.1111/ajd.14222

Kondratenko, Y., Kondratenko, G., Shevchenko, A., Slyusar, V., Zhukov, Y., & Vakulenko, M. (2023). Towards Implementing the Strategy of Artificial Intelligence Development: Ukraine Peculiarities. In CEUR Workshop Proceedings, 3513 (pp. 106-117). CEUR-WS.

Leslie, D., Burr, C., Aitken, M., Katell, M., Briggs, M. & Rincon, C. (2021). Human rights, democracy, and the rule of law assurance framework for AI systems: A proposal. arXiv:2202.02776. https://doi.org/10.5281/zenodo.5981676

Mantelero, A. and Fanucci, F. (2022). The International Debate on AI Regulation and Human Rights in the Prism of the Council of Europe's CAHAI: Great Ambitions. In Philip Czech et al. (eds). European Yearbook on Human Rights 2022 (pp. 225-252). https://doi.org/10.1017/9781839703447.009

Medicines and Healthcare Products Regulatory Agency. (2024, May 8). AI Airlock: The regulatory sandbox for AIaMD. https://www.gov.uk/government/collections/ai-airlock-the-regulatory-sandbox-for-aiamd

Militsyna, K. (2023). Legal Framework for Output Based on Artificial Intelligence: Ukraine's Place on the Global Search Path. In H. Richter (ed.), Competition and Intellectual Property Law in Ukraine (pp. 559-582).

Ministry of Digital Transformation. (n.d.). Presenting the Roadmap for the Regulation of Artificial Intelligence in Ukraine https://thedigital.gov.ua/news/regulyuvannya-shtuchnogo-intelektu-v-ukraini-prezentuemo-dorozhnyu-kartu

Ministry of Economy, Trade and Industry. (2024). AI Guidelines for Business Ver1.0. https://www.meti.go.jp/shingikai/mono_info_service/ai_shakai_jisso/pdf/20240419_9.pdf

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2024). Project of Instructive and Methodological Guidelines regarding Introduction and Use of Artificial Intelligence in General Secondary Education. https :// mon . gov . ua / storage / app / sites /1/ news /2024/05/21/ Instructive . methods recommendations shchodo . SHI . v . ZZSO - 22.05.2024. pdf

Ministry of Foreign Affairs of Japan. (2023). Hiroshima Process International Code of Conduct for Organizations Developing Advanced AI Systems. https://www.mofa.go.jp/files/100573473.pdf

Ministry of Health of Singapore. (2021). AI in Healthcare Guidelines. https://www.moh.gov.sg/docs/librariesprovider5/eguides/1-0-artificial-in-healthcare-guidelines-(aihgle)_publishedoct21.pdf

Ministry of Internal Affairs and Communications. (n.d.). AI Utilization Guidelines. Practical Reference for AI Utilization. https://www.soumu.go.jp/main_content/000658284.pdf

Ministry of Internal Affairs and Communications. (n.d.). Draft AI R&D Guidelines for International Discussions. https://www.soumu.go.jp/main_sosiki/joho_tsusin/eng/pressrelease/2017/pdf/000507517.pdf

Mozilla. (n.d.). Mozilla AI Guide. https://ai-guide.future.mozilla.org/

National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute". (2023). Policy of Artificial Intelligence Use for the Academic Work in Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute. https://osvita.kpi.ua/sites/default/files/downloads/polityka-vykorystannia-shtuchnogo-intelektu_2023.pdf

Novelli, C., Casolari, F., Rotolo, A., Taddeo, M., Floridi, L. (2024). AI Risk Assessment: A Scenario-Based, Proportional Methodology for the AI Act. Digital Society, 3, 1-29 (article 13) . https://doi.org/10.1007/s44206-024-00095-1

Pop, F., & Adomavicius, L. (n.d.). Sandboxes for responsible artificial intelligence. EIPA Briefing 2021/6. http://aei.pitt.edu/103698/1/EIPA-Briefing-2021-6-Sandboxes-for-Responsible-Artificial-Intelligence-.pdf

Secretariat, TBOC (2024, May 30). Algorithmic Impact Assessment tool. Canada.ca. https://www.canada.ca/en/government/system/digital-government/digital-government-innovations/responsible-use-ai/algorithmic-impact-assessment.html

Singapore's Ministry of Health. (n.d.). Artificial Intelligence in Healthcare Guidelines (AIHGIe). https://www.moh.gov.sg/docs/librariesprovider5/eguides/1-0-artificial-in-healthcare-guidelines-(aihgle)_publishedoct21.pdf

Teremetskyi, V., Burylo, Yu., Stefanchuk, M., Zozuliak, O., Udovenko, Z., Zhuravlov, D. & Duliba, Ye. (2024). Prospective regulation of artificial intelligence in the European Union and its possible implications for Ukraine. International Journal of Applied Engineering & Technology, 6(1), 137–145.

Truby, J., Brown, R.D., Ibrahim, I.A., & Parellada, O.C. (2022). A Sandbox Approach to Regulating High-Risk Artificial Intelligence Applications. European Journal of Risk Regulation, 13(2), 270–294. doi:10.1017/err.2021.52

UNESCO. (2023). Guidance for generative AI in education and research. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386693

United Arab Emirates Minister of State for Artificial Intelligence Digital Economy & Remote Work Applications Office. (2020). AI Guide. National Program for Artificial Intelligence. https://ai.gov.ae/wp-content/uploads/2020/02/AIGuide_EN_v1-online.pdf

White House (2023, July 21). FACT SHEET: Biden-Harris Administration Secures Voluntary Commitments from Leading Artificial Intelligence Companies to Manage the Risks Posed by AI. https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2023/07/21/fact-sheet-biden-harris-administration-secures-voluntary-commitments-from-leading-artificial-intelligence-companies- to-manage-the-risks-posed-by-ai/

Yanovytska, A. (2024). Harmonization of the regulatory processes of the use of artificial intelligence in Ukraine and other European countries. Scientific Innovations and Advanced Technologies, 32 (4), 593–602. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-4(32)-593-602

##submission.downloads##

Опубліковано

16.06.2024

Номер

Розділ

Статті