Формування списків виборців: актуальні правові аспекти застосування інформаційно-комунікаційних технологій
DOI:
https://doi.org/10.37772/2309-9275-2025-1(24)-8Ключові слова:
вибори, виборчий процес, виборче право, воєнний стан, інформаційно-комунікаційні технології, реєстрація виборців, списки виборців, цифровізаціяАнотація
Статтю присвячено розгляду окремих актуальних питань застосування інформаційно-комунікаційних технологій у процесі формування списків виборців. Зазначено, що в умовах воєнного стану підтримання розвитку демократичних інститутів в Україні повинно забезпечуватися шляхом удосконалення виборчого законодавства та застосування новітніх інноваційних технологій. Встановлено, що належне формування списків виборців та ведення виборчого реєстру є критично важливим для забезпечення прозорості виборчого процесу та ефективної реалізації виборчого права. У науковому дослідженні проаналізовані норми Виборчого кодексу України, Концепції створення Єдиної автоматизованої інформаційно-аналітичної системи Центральної виборчої комісії, Стратегічного плану Центральної виборчої комісії на 2020–2025 роки. Підтримана думка, що формування виборчих списків є правовим способом підтвердження виборчих прав громадян, і саме цифрові технології значно полегшують процес їх створення. Наголошено на складності процесу формування списків виборців, який має специфіку структурування та складу суб’єктів, особливості порядку виборчих дій та нормативно-правової регламентації. Розглянуті окремі положення Закону України «Про Державний реєстр виборців», який визначає правові та організаційні засади створення і ведення єдиного Державного реєстру виборців в Україні. Акцентовано увагу на проблемах впровадження автоматизованих систем, що обробляють документи в електронному вигляді та реалізації відповідних стратегічних напрямів. Враховуючи великий обсяг документів, які обробляються на стадіях реєстрації та складання списків виборців, зроблено висновок щодо доцільності застосування єдиного цифровізованого сервісу для забезпечення проведення цих виборчих процедур, що забезпечить прозорість та ефективність проведення зазначених стадій виборчого процесу.
Посилання
1. Committee of Ministers Guidelines on the use of information and communication technology (ICT) in electoral processes in Council of Europe member States (2022, February 9). Retrieved from: https://search.coe.int/cm?i=0900001680a575d9. [in English].
2. Concept of creating a Unified Automated Information and Analytical System of the Central Election Commission: Appendix to the Resolution of the Central Election Commission of October 29, 2021 No. 447. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0447359-21#Text. [in Ukrainian].
3. Electoral Code of Ukraine: Law of Ukraine No. 396-IX of 2019, December 19, (as amended on 31.12.2023). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/396-20#Text. [in Ukrainian].
4. Fitsak, S., Buchyn, M. (2010). List of electors composing as an important aspect of adhering to the general election principle. Ukrainian national idea: realities and prospects of development. Issue 22, 105–109. Retrieved from: https://nasplib.isofts.kiev.ua/server/api/core/bitstreams/60724c92-f5bc-425c-b45c-5190e808db84/content. [in Ukrainian].
5. Gusarevych, N. (2023). Ensuring the Exercise of Active Suffrage through the Use of Digital Technologies during the Election Process. Public administration acpects. Volume 11. No. 3, 116–125. Retrieved from: https://doi.org/10.15421/152343. [in Ukrainian].
6. Information and communication technologies in the electoral process: the Council of Europe adopts new guidelines. Council of Europe Office in Ukraine. Retrieved from: https://www.coe.int/uk/web/kyiv/-/information-and-communicationtechnologies-in-elections-council-of-europe-adopts-new-guidelines. [in Ukrainian].
7. Kovalenko, M. G. (2015). Models of formation of voter lists. Law and innovative society. No. 1 (4), 76–81. Retrieved from: http://apir.org.ua/wp-content/uploads/2015/04/Kovalenko.pdf. [in Ukrainian].
8. Law of Ukraine «On the State Register of Voters» No. 698-V of February 22, 2007 (as amended on Desember 31, 2023). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/698-16#Text. [in Ukrainian].
9. Mota M. B. (2023). The Significance, Prospects, and Risks of Big Data Analytics for Developing Democracy and the Electoral Process. Current problems of philosophy and sociology. 177–186. Retrieved from: https://doi.org/10.32782/apfs.v045.2023.30. [in Ukrainian].
10. Strategic Plan of the Central Election Commission for 2020 - 2025: approved by Resolution of the Central Election Commission No. 102 of June 11, 2020 (as amended on October 5, 2022). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0102359-20#Text. [In Ukrainian].
11. Zastavna, O. (2023). Voter registration as a prerequisite for the implementation of the citizens constitutional voting right. Galician Studies: Law Sciences. No. 2, 28–34. Retrieved from: https://doi.org/10.32782/galician_studies/law-2023-2-5. [In Ukrainian].
12. Zharovska, I. M., Kovalchuk, V. B. (2020). Digital technologies in the electoral process: theoretical aspects of compliance with democratic standards. ScienceRise: Juridical Science, 4, 4-10. Retrieved from: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001238835. [In Ukrainian].